Podpíšte Hromadnú pripomienku

V Progresívnom Slovensku žiadame, aby minister Taraba neoslaboval ochranu vlka dravého a ďalších chránených druhov. Vďaka vášmu podpisu môžeme podať hromadnú pripomienku k vyhláške, ktorou chce minister zrušiť celoročnú ochranu vlka pre účely lovu a znížiť spoločenskú hodnotu viacerých chránených druhov, čo by oslabilo ich ochranu. Takéto kroky sú v rozpore s cieľmi ochrany prírody a vážne ohrozujú biodiverzitu a udržateľnosť slovenských ekosystémov. Proti ničeniu prírody a zbytočnému zabíjaniu zvierat sa postavíme v Národnej rade Slovenskej republiky aj na pôde Európskeho parlamentu.

 

Podpíšte Hromadnú pripomienku

 

Hromadná pripomienka zástupcov hnutia Progresívne Slovensko Michala Wiezika, Martina Hojsíka, Tamary Stohlovej a Michala Saba k návrhu vyhlášky Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 170/2021 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v z. n. p., LP/2024/593 rezortné číslo 16253/2024-1.8.1.

 

Michal Wiezik, Martin Hojsík, Tamara Stohlová a Michal Sabo zastupujúc Progresívne Slovensko so sídlom Štúrova 4, 811 09 Bratislava predkladajú hromadnú pripomienku k návrhu vyhlášky Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 170/2021 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov, ktorý bol na pripomienkové konanie predložený Ministerstvom životného prostredia SR dňa 6.11.2024, číslo legislatívneho procesu LP/2024/593, rezortné číslo 16253/2024-1.8.1, zverejnený na stránke https://www.slov-lex.sk/elegislativa/legislativne-procesy/SK/LP/2024/593 

 

Pripomienka je zásadná vo všetkých bodoch, jej znenie je nasledujúce:

  1. Nesúhlasíme so zmenou v Čl. I v bode 1, teda nesúhlasíme s návrhom vypustiť prvý riadok a slová „CHU* Canis lupus vlk dravý 3000“ v prílohe č.5 časti A. Carnivora – šelmy.
    Táto zmena by spôsobila vyradenie vlka zo zoznamu chránených druhov živočíchov.

  2. Nesúhlasíme so zmenou v Čl. I v bode 2, teda nesúhlasíme s návrhom 1 v prílohe č. 5 časti A. „Rodentia – hlodavce“ v prvom riadku tabuľky za slovami „bobor vodný/bobor euroázijský“ suma „2 000“ nahradiť sumou „500“.
    Uvedená zmena by nevhodne znížila spoločenskú hodnotu chráneného druhu živočícha bobra vodného. 

  3. Nesúhlasíme so zmenou v Čl. I v bode 3, teda nesúhlasíme s návrhom v  prílohe č. 5 časti A. „Carnivora – šelmy“ v deviatom riadku tabuľky za slovami „medveď hnedý“ sumu „5 000“ nahrádiť sumou „2 500“.
    Uvedená zmena by nevhodne znížila spoločenskú hodnotu chráneného druhu živočícha medveďa hnedého. 

  4. Nesúhlasíme so zmenou v Čl. I v bode 4, teda nesúhlasíme s návrhom v prílohe č. 7 časti „Mammalia – cicavce“ pred slová „Meles Meles“ vložiť slová „CHU* Canis lupus vlk dravý 1 500”

 

Uvedená zmena by neprijateľným spôsobom znížila spoločenskú hodnotu chráneného druhu živočícha vlka dravého, a preradila by vlka do kategórie vybrané druhy živočíchov, s inou ako celoročnou formou ochrany, umožňujúc lov vlkov na báze stanovenej kvóty v období od 1. septembra do 15. januára s výnimkou chránených oblastí, v ktorých je lov vlka zakázaný. 

 

Odôvodnenie pripomienky


V súlade s cieľom právneho znižovania škôd na hospodárskych zvieratách, kedy nie je preukázaný pozitívny vplyv odstrelu vlkov na základe kvót na znižovanie škôd na hospodárskych zvieratách vedeckým výskumom ani dátami, ktoré každoročne zbiera Štátna ochrana prírody SR, žiadame zachovanie vlka v Zozname chránených živočíchov uvedených v prílohe č. 5 vyhlášky č. 170/2021 Z. z. Tu upozorňujeme na rozpor ukotvený v zámere znižovania škôd spôsobených premnoženou raticovou zverou na poľnohospodárskych kultúrach a lesných porastoch a zámere na kvótovom love vlka, ktorý je hlavným prirodzeným predátorom premnožených populácii raticovej zveri, s pozitívnym vplyvom na ich zdravotný stav a etológiu. Lov vlka je z tohto pohľadu nezmyselný a spôsobuje zhoršenie súčasnej situácie.


V súlade s cieľom podpory tradičného hospodárenia na vidieku, žiadame definovanie účinných preventívnych opatrení zameraných na ochranu hospodárskych zvierat pred útokmi šeliem, ktoré môžu byť finančne podporené rezortom životného prostredia, ako aj z európskych podporných mechanizmov. Tu zdôrazňujeme napríklad úlohu pastierskych psov ako efektívnej ochrany stád, na ktorých nákup a chov sú vytvorené podporné nástroje v rámci spoločnej poľnohospodárskej politiky.


Základné ciele právnej úpravy popisované v Dôvodovej správe sú vo vzájomnom rozpore. Zníženie škôd na hospodárskych zvieratách nie je možné zabezpečiť cieleným zhoršením terajšej ochrany vlkov a umožnením jeho lovu na základe kvót, ktorých určenie je v kompetencii rezortu pôdohospodárstva. Plošné odstrely prostredníctvom kvót, kde k odstrelu môže dôjsť kdekoľvek nie sú v nijakom súvise so škodami v konkrétnej lokalite. Navyše zásahy do vlčích svoriek prostredníctvom odstrelu vedú k ich rozvratu s negatívnym efektom na ich správanie a spôsob lovu. Rovnako nie je možné zníženie škôd na hospodárskych zvieratách predĺžením lovu vlka oproti minulosti o dva mesiace, teda od 1. septembra do 15. januára. Toto opatrenie sleduje jediný cieľ, a to je poskytnutie dostatočnej doby pre lovcov na naplnenie kvóty, ku ktorej v predchádzajúcom období nedochádzalo. 

 
Návrh ministerstva je jednostranne zameraný na usmrcovanie vlkov a na zhoršenie ich ochrany, čo vplyvom rozvratu svoriek povedie k nárastu škôd na nedostatočne chránených hospodárskych zvieratách, ako aj ďalších rizík spojených s nefunkčnou sociálnou štruktúrou svorky spôsobenej usmrcovaním jej členov v rámci kvótového lovu.

Toto zhoršenie ochrany je navrhované na základe zavádzajúcich informácií uvádzaných v dôvodovej správe a nie je podložené žiadnym výskumom či overiteľnými vedeckými dátami, ktoré by preukazovali, že zhoršenie ochrany vlkov a zavedenie ich lovu na základe kvót nespôsobí ohrozenie populácie vlka z dlhodobého hľadiska. Ministerstvo tak navrhuje postup v rozpore so zákonne stanovenými cieľmi pre manažment chráneného druhu a jeho priaznivý stav. Podotýkame, že Ministerstvo nedisponuje objektívnou štúdiou veľkosti populácie vlka na Slovensku a jej genetickými vlastnoťami, čo je základný predpoklad pre posúdenie vplyvu navrhovaného zníženia ochrany. Bez dôsledného poznania a monitoringu populácie musí byť uplatnený princíp predbežnej opatrnosti vo vzťahu k populácii vlka na Slovensku.

Ministerstvo životného prostredia právnu úpravu navrhuje na základe dojmov a neodôvodneného záujmu povoliť lov vlka. Ignoruje pritom pozitívne a nenahraditeľné vplyvy vlkov na zdravotný stav populácií koristi, likvidáciu kadáverov uhynutých zvierat a pri znižovaní škôd v lesnom hospodárstve a poľnohospodárstve, rovnako Ministerstvo neberie do úvahy pozitívny potenciál vlka pre prírodný turizmus a rozvoj regiónov na báze ochrany prírody.

Problém hybridizácie vlkov je vymyslený konštrukt, na Slovensku hybridizácia vlka so psami nebola doposiaľ objektívne doložená. Nakoľko k hybridizácii vlka nikdy nedošlo a nedochádza, nie je potrebné pri povoľovaní odstrelu vlka vychádzať z rizika poškodenia genofondu týmto faktorom. 

Populácia vlka na Slovensku nepredstavuje žiadne riziko pre zdravie a život človeka, dôsledná implementácia preventívnych opatrení je adresným spôsobom ako predchádzať a minimalizovať škody spôsobené vlkom na hospodárskych zvieratách, zároveň dovoľuje uplatňovanie pozitívnych vplyvov vlka v spojitosti s premnožením vybraných druhov zvierat, tlmením škôd na úrode a lesných porastoch a tlmením šírenia infekčných chorôb prenosných na hospodárske zvieratá.

Ochranu vlka “za prísne stanovených podmienok územnej a časovej ochrany” nie je možné reálne zabezpečiť, ide len o formálne tvrdenie, keďže o kvóte, jej výške a podmienkach rozhoduje Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka, v ktorého kompetencii nie je ochrana prírody. Zastupuje záujmy poľovníctva, ktoré sú v tomto prípade v jasnom konflikte s cieľmi ochrany vlka a ďalších chránených druhov. Umožnenie legálneho lovu neznižuje pytliactvo.

Zníženie spoločenskej hodnoty vlka dravého, bobra vodného a medveďa hnedého v kombinácii so zníženými trestnými sadzbami v dôsledku novely Trestného zákona podnecuje pytliactvo a úmyselné poškodzovanie populácie týchto chránených živočíchov. Na toto zníženie neexistujú objektívne dôvody, návrh je v rozpore so zákonne stanovenými cieľmi pre manažment týchto chránených druhov s cieľom zabezpečenia ich priaznivého stavu.


Zástupcovia verejnosti:
Michal Wiezik, Progresívne Slovensko,  [email protected]
Martin Hojsík, Progresívne Slovensko, [email protected]
Tamara Stohlová, Progresívne Slovensko, [email protected]
Michal Sabo, Progresívne Slovensko, [email protected]

Korešpondenčná adresa: Tamara Stohlová, Progresívne Slovensko, Štúrova 4, 811 09 Bratislava


Podpíšte Hromadnú pripomienku:

Iniciatívu už podporilo 5 512 ľudí

Potvrdzujem správnosť a aktuálnosť vyššie uvedených údajov a stlačením tlačidla PODPISUJEM podporujem túto hromadnú pripomienku. Zároveň podpisom prehlasujem, že som sa oboznámil/-a s jej obsahom a oboznámil/-a sa s Vyhlásením o spracúvaní osobných údajov pre tento účel spracúvania.
Informácie o tom, ako budeme spracúvať Vaše údaje za účelom zasielania newslettrovej komunikácie nájdete tu
*Váš podpis pod hromadnú pripomienku spolu s Vašimi údajmi bude v zmysle zákona doručený predkladateľovi zákona.